Wat is SEO?

SEO, ook wel 'search engine optimization' genoemd, zorgt ervoor dat jouw website als 'nuttig voor de bezoeker' wordt gezien door de zoekmachines. Zo wordt de site hoger geplaatst in de organische zoekresultaten en dus sneller vindbaar.

Telefonische prospectie, voorouder van SEO

Waarom doen we SEO?

Als je in Google zoekt op 'SEO' of 'website bovenaan in Google', dan krijg je op het moment van schrijven losweg een half miljard resultaten (in 0,46 sec). Er wordt dus heel veel geschreven over hoger scoren, SEO audits, optimalisatie-technieken,... . Voor je investeert, wil je weten waar je aan toe bent. Lees je even mee?

  • Je neemt je telefoon of email en je prospecteert. Liefst met een afspraak tot gevolg, waar een verkoop uit voortkomt.
  • Je plaatst advertenties of sponsort, waarbij je liefst een oproep krijgt voor meer informatie.
  • Hopelijk, zet je een website online over jouw diensten of producten. Je verwacht opnieuw een oproep of mail die kan leiden tot een afspraak en verkoop.

Voor elk puntje hierboven ga je zorgen dat je veel acties doet om voldoende verkoopkansen te bekomen. Gericht bellen of mailen, de advertentie zo goed mogelijk schrijven,... . Voor je website doe je net hetzelfde: je zorgt dat er zoveel mogelijk mensen jouw website vinden en dat ze jouw aanbod aantrekkelijk vinden en klant worden.

Jouw ervaring leerde je hoe je die telefoons het beste doet of die mails opstelt. Vanuit expertise weet je hoe je jouw doelgroep moet verleiden in advertenties, enzoverder. Maar bij websites is het algemeen voorkomend dat je geen kaas hebt gegeten van broncode, SEO en online jouw type klant bereiken. Dat is nooit geen schande natuurlijk. Jij bent wellicht veel beter dan wij in wat je doet. Omgekeerd geldt hetzelfde natuurlijk. Anders deden we dit allebei niet.

Welke impact heeft SEO?

Dat is heel eenvoudig te bevatten: als je online niet wordt gevonden, dan kocht je precies een website aan zonder inhoud. Een blanco advertentie en een telefoon zonder microfoon.

Veel technische mensen zijn super in het ontwerpen van een website, maar hebben geen tijd over om zich bezig te houden met zoekmachine optimalisatie. Er worden enkele best practices doorgevoerd, maar daar houdt het op. Tenzij naast jouw webdeveloper(s) natuurlijk ook digtale marketeers hun maandelijks brood delen. Dan zit je doorgaans goed.

Maar nu komt het:

Na aankoop van je website blijkt dat het online formulier heel weinig tot niet in jouw mailbox belandt. De prospect-telefoon rinkelt ook niet meer dan anders. Wat nu?
Natuurlijk: je zoekt op het internet naar 'seo', 'hoger scoren in Google' en je krijgt in 0,49 seconden heel veel resultaten. Aangezien het moeilijk is om te begrijpen waar SEO eigenlijk om draait, kies je iemand uit op basis van een aangeklikte, goed geschreven advertentie of titel en die belooft jou dat je in de kortste tijd op positie 1 staat. Goud in bergen en wel meteen.

Helaas sloeg je de bal mis en blijkt dat je SEO-man of -vrouw zich inlaat met Blackhat technieken (de algoritmes voor zoekresultaten proberen om de tuin te leiden). In het beste geval ontvang je af en toe een standaard uitgerold rapportje met doorsnee informatie maar met weinig hoop op beterschap. Dat is zuur, nietwaar? 'Had ik maar...' is ALTIJD zuur.

Laag scoren in Google's SERP

Hoe lossen we SEO problemen op?

Je betaalt elke maand, je praat wat, je bekijkt wat, controleert misschien zelf Google Analytics, er wordt wat geschreven,... Maar er is veel te weinig vooruitgang. Nu zijn er 3 vragen te stellen:

  • Is er wat mis met mijn huidige SEO en dus ook met wie ik samenwerk?
  • Waren de verwachtingen overschat en blijf je nu op je honger zitten?
  • Is er nog SEO te optimaliseren voor jouw website?

Voor elke vraag hierboven is er 1 antwoord: tijd om actie te ondernemen! Want tijd is... je raadt het wellicht al.

Wat kan jij zelf doen?

Zorg dat je de tegenvallende resultaten bespreekbaar maakt en misschien komt er een goeie oplossing uit de bus. Of je legt je vertrouwen in andere mensen met passie, motivatie en de drang om een bedrijf vooruit te helpen. No-nonsense, straight forward. En als er echt niets meer voor een zoekmachine te optimaliseren is, dan wordt het hoog tijd om te kijken naar CRO of conversie optimalisatie.

In een ideale wereld had je reeds in het begin een snelle en goeie developer met sterke focus op UX (user experience door 'surfer-psychologie'), een SEO-expert die tot het allerlaatste draadje gaat en een customer journey die naadloos in elkaar steekt. Maar dan was je wellicht niet bij Digicrows terecht gekomen maar aan het vergaderen over nieuwe impulsen en groeikansen voor jouw bedrijf.

Wat zouden wij doen:

  • Jouw SEO verwachtingen en KPI's bespreken en de haalbaarheid bekijken.
  • Kunnen wij nog bijsturen met verschillende white-hat technieken of is er voordien geprutst met uw online reputatie? We zoeken verder uit hoe we de schade ongedaan kunnen maken of echt optimaliseren.
  • Als je meer had verwacht uit uw online aanwezigheid, maar het blijft maar een kaarslichtje, dan schakelen we bijvoorbeeld over naar CRO. Dat wil zeggen dat we een vergrootglas op jouw bezoekers en hun gedrag zetten. Dan is het tijd voor psychologie en A/B testen. Dat is onze passie.

Heb je uiteraard nog helemaal niets gedaan met het oog op SEO, dan zit je meteen goed! Wij willen ROI voor jouw bedrijf.

Ik ook, koffie of thee?

(De knop hierboven brengt je naar onze contact-pagina. We zijn benieuwd naar jouw vragen.)