Wat is CRO?

CRO, ook wel 'conversion rate optimization' genoemd, zorgt er voor dat de weg die de bezoeker van jouw website volgt, zo weinig mogelijk belemmeringen kent in zijn prospectiefase en beleving. Zo zal de online ervaring tussen jouw potentiële klant of lead en jouw bedrijf optimaal en positief zijn.

Gebrekkige CRO - het spoor bijster?

Waarom doen we CRO?

Conversie is er voor zorgen dat jouw bezoeker het op dat moment gewenste gedrag toont online. Je wil dat jouw klant een email-adres nalaat, iets download of aankoopt. Een review plaatsen, een bericht delen,... je converteert een prospect naar een klant. Daar gebruik je soms psychologische truukjes voor, zoals bij elke marketingvorm, maar de echte focus is (of zou toch moeten zijn) dat je de gebruiker gewoon een goeie surfervaring biedt en een perfect aansluitende behoefte kan invullen.

Stel, je nodigt heel wat prospecten uit om fysiek in jouw bedrijf enkele van jouw diensten of producten te bekijken. Maar nu blijkt dat mensen op basis van jouw goedbedoelde richtlijnen in een andere straat terechtkomen. Of ze komen wel op de bestemming, met de verwachting om iets over dienst/product A te zien, maar ze krijgen een demo van dienst/product 9.
Er zullen weinig lachende gezichten te zien zijn, hoe goed jouw bedoelingen ook waren. En het ergste van al: je hebt extra budget uitgetrokken om meer mensen uit te kunnen nodigen en dat lukte, maar de intrinsieke behoefte en verwachting is niet ingevuld geraakt. In verhouding heb je veel minder verkoop. We kunnen ons allebei voorstellen dat dit een regelrechte ramp kan betekenen.

Welke impact heeft CRO?

We hebben het daarnet aangehaald, als iemand de weg niet vindt of iets anders krijgt dan verwacht, bekom je een serieuze kink in de kabel. We kunnen het wel zo 'plat' stellen: je spendeert meer budget om meer verkoop te halen, maar je eindigt met een lagere ratio dan voordien. Hoe duur jouw website ook is of hoe goed jouw SEO ook is geoptimaliseerd, je verliest ongelooflijk veel op vlak van ROI, en op niveau van de onbetaalbare 'naam'.

Iedereen die op jouw website toekomt, begint aan een reis: de customer journey. Commerciële mensen noemen het doorgaans de sales funnel. Waar zij spreken over mensen naar het spreekwoordelijke eind van de trechter leiden, hebben wij het hier over de route die iemand aflegt om tot 'aankoop' over te gaan, of inschrijven, downloaden,... . Hoe meer belemmeringen, hoe minder lachende gezichten. Dat willen we niet.

Conversie optimalisatie (CRO) toont de bezoeker de weg

Hoe lossen we CRO problemen op?

COnversie optimalisatie gaat diep. Er worden naar heel wat facetten gekeken en ogenschijnlijk kleine, mogelijke hiaten. Maar ook het groter geheel is van belang, want CRO moet over de ganse lijn goed zitten. Dit is wat in grote lijnen zal gebeuren:

Wat kan jij zelf doen?

CRO is niet van de poes. Je hebt nood aan minimum deze hulplijnen:

  • Technische kennis op het gebied van web development.
  • Praktische kennis over de psychologie van online gebruikers. Elke bezoeker heeft immers een mentale 'blackbox' waar we rekening mee moeten houden.
  • Geoptimaliseerde SEO.
  • Toegang tot speciale en dikwijls dure software-licenties om klik- en surfgedrag te analyseren.
  • Sterk analytisch vermogen om o.a. belangrijk van minder belangrijk te scheiden en resultaten te behartigen.

Als je niet gespecialiseerd bent in de materie, is het niet voor de hand liggend om over die kwaliteiten te beschikken. Waar ga je immers de tijd sprokkelen om dat toegankelijk te maken? Er zijn maar enkele opties:

  • Een vacature online publiceren waarbij u van ons gerust bovenstaande requirements mag kopiëren (en aanpassen; denk aan uw SEO. Als u niet meteen weet wat we bedoelen, vraag het ons gerust).
  • Zorgen voor (zelf)opleiding, waarna u duurbetaalde praktijkervaring kunt opdoen.
  • Een gelukskoekje openbreken en hopen dat daar een briefje inzit met 'u zal veel succes kennen in de liefde en op uw website'.

Het probleem beschrijven met een demi-sec en licht ironisch sausje, het moet eens kunnen. Zo zijn we wel. Maar een dikwijls duurbetaalde website die te weinig resultaten oplevert, is bittere ernst. Laat u ondersteunen.

Wat zouden wij doen?

We sommen graag even op hoe we jou kunnen van dienst zijn:

  • We kijken naar de verwachtingen en koppelen daar mogelijke KPI's aan.
  • We gaan na hoe uw SEO momenteel is, want we willen geen halve oplossing bieden.
  • Intern leggen we al onze expertise samen om te analyseren waar de kink in de kabel zit, en die is er, anders was je niet bij ons terechtgekomen.
  • Er volgen A/B testen zodat we geen natte vingerwerk leveren. Wat zijn A/B testen? High-level uitleg: De ene bezoeker krijgt 'dit' te zien, de andere 'dat'; we zoeken uit wie er het beste uitkwam.
  • Je wordt meegenomen gedurende gans het proces in klare taal, want we scheppen ook wel een beetje graag op met de resultaten en inzichten.
  • Wij praten wel in onbegrijpelijke 1- en 0-taal met jouw web developer. Dat werkt het best voor ons, voor jouw en onze sectorgenoot.

Conversie optimalisatie is ons ding. We houden er van, het daagt ons uit en het zorgt er voor dat er weer een extra verbeterde website is voor de bezoeker.
Samengevat: Bezoeker blij -> jouw bedrijf blij -> Digicrows blij.

Ja, ik wil blije bezoekers

(Als je hierboven op de knop klikt, kun je ons om meer informatie vragen.)